Structured Data
Wil jij meer opvallen in Google? Ga dan aan de slag met Structured Data. Onze specialisten kunnen je daarbij helpen!
Vraag de gratis Structured Data scan aan
Ontvang een rapportage met de mogelijkheden om op te vallen in Google.
"*" geeft vereiste velden aan
Zij vertrouwen hun Structured Data toe aan Brthmrk, jij ook?
Wat is structured data?
Structured data is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het zijn kleine stukjes code die ervoor zorgen dat zoekmachines, als Google en Bing, content op jouw pagina beter begrijpt. Door deze specifieke data te markeren, kunnen zoekmachines sneller en makkelijker bepalen waar de pagina over gaat.
Deze stukjes code kun je op verschillende manieren toevoegen:
- JSON-LD (aanbevolen)
- Microdata
- RDFa
Door de invoering van Schema.org geeft Google de voorkeur aan JSON-LD markup. Om erachter te komen welke structured data momenteel actief is op jouw website, kun je gebruik maken van de structured data testing tool van Google.
Welke Structured Data moet ik gebruiken?
Er zijn verschillende types beschikbaar. De volledige lijst van structured data types kun je vinden op de website van schema.org. Afhankelijk van jouw organisatie en wensen kun jij verschillende data markeren. Wanneer jij een webshop hebt, adviseren wij om gebruik te maken van de markup voor “@Product”. Wanneer jij beschikt over een dienst, kijk dan naar de mogelijkheden van de “@Servicee” data type.
Wil je weten welke structured data bij jou ontbreekt? Vraag dan de gratis scan aan.
Wat zijn Google Rich Snippets?
Rich Snippets zijn uitgebreide weergaves in de organische zoekresultaten. Enkele voorbeelden zijn breadcrumbs, review sterren, veelgestelde vragen of rich results. Deze extra informatie wordt toegevoegd bij de zoekresultaten. Wanneer jouw website hier goed op is ingericht val je dus meer op tijden de zoekresultaten.

Wat kun je doen met Structured Data?
Zoals eerder aangegeven kun je met gestructureerde data informatie markeren die begrijpelijk zijn voor zoekmachines. Daarom is dit essentieel binnen het proces van zoekmachine optimalisatie. Naast het begrijpbaar maken van verschillende onderdelen, kun je met gestructureerde data ook zogenaamde Rich Snippets vergaren.
Rich Snippets zijn uitgebreide weergaves in de SERP (Search Enginge Result Page). Denk hierbij aan kleine toevoegingen zoals breadcrumbs, reviews in de vorm van sterren en veelgestelde vragen. Rich Snippets worden vaak ingezet om de Click Through Rate (CTR) te verhogen.
Maar ook prominente plekken in de SERP zijn mogelijk, zoals recepten, vacatures en meer. Dit noemen we “Rich cards”.
Structured Data voorbeelden
Er zijn verschillende SERP features waar structured data invloed op heeft.
Rich snippets

Met rich snippets verrijk je de content binnen de zoekresultaten van Google met extra informatie. Verschillende mogelijkheden van extra informatie zijn: breadcrumsb, review sterren en afbeeldingen. Daarnaast kun je ook productpagina’s van je webshop verrijken met rich snippets. Hiermee kun je informatie toevoegen, zoals de prijs, het merk, de voorraad, reviews en afbeeldingen door deze op de juiste manier te markeren.
In het bovenstaande voorbeeld zie je dat Trustpilot gebruikmaakt van de “@Reviews” markup. En dat daardoor de beoordeling, inclusief de sterren, zichtbaar zijn in de SERP. Je kunt je natuurlijk voorstellen dat de gele sterren meer opvallen in de SERP. Waardoor de kans op een verbeterde Click Through Rate (CTR) toeneemt.
Rich cards

In bovenstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een Rich card. In dit geval: “Recipe Schema Markup”. Op het zoekwoord “zalm teriyaki airfryer” zie je bovenaan de SERP 3 uitgelichte recepten. Voor uitdeairfryer.nl, die zicht richt op een niche branche voor airfryer recepten, hebben wij de recepten gemarkeerd met het @type “Recipe”. Door deze markering zijn verschillende gerechten in de Guided Recipes sectie binnen Google komen te staan.
In dit voorbeeld kun je goed zien dat de afbeelding, de naam van het gerecht, de naam van de website en de reviews worden getoond in het uitgelichte “Recepten” deel.

Naast recepten kun je ook vacatures markeren door het gebruik van het @type “JobPosting”. In bovenstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een vacature voor Schoonmaakmedewerker Heemskerk” van schoonmaakbedrijf Balans Schoonmaak. Deze vorm van structured data is ideaal te gebruiken in combinatie met een werken-bij website. Hierdoor kun jij je vacatures uitlichten binnen de zoekresultaten pagina van Google.
Featured Snippets

Featured snippets zijn uitgelichte onderdelen, die direct antwoord geven op een specifieke zoekopdracht binnen de SERP. Deze featured snippet wordt boven de betaalde en organische resultaten getoond.
De meningen over featured snippets zijn verdeeld. In sommige gevallen zul je merken dat de CTR afneemt, omdat de zoeker de informatie al direct heeft weten te vinden. Aan de andere kant kunnen featured snippets bijdragen aan een positieve merkbeleving en zul je zien dat deze juist meer klikken oplevert.
In bovenstaand voorbeeld hebben wij een Featured snippet weten te behalen voor Stipt Polish Point Shop. Stipt is het bedrijf dat bekend staat auto’s weer fabrieksnieuw te maken. Daarbij hoort namelijk ook het stuur, want het lederen stuur van je auto hoort mat te zijn in plaats van glimmend.
Veelgestelde vragen
We snappen het best als je nog enkele vragen hebt.
Daarom hebben we ze voor je verzameld.

Resultaten waar wij trots op zijn!
Neem gerust een kijkje, wellicht sta jij hier binnenkort ook tussen?