B2B webshop laten maken
Ben je op zoek naar een professionele B2B webshop? Dan is Brthmrk de partner die jij zoekt!

Zij vertrouwen hun B2B webshop toe aan Brthmrk, jij ook?
Wat is het verschil tussen een B2B webshop en een B2C webshop?
Een B2B webshop (business to business) heeft vaak andere functionaliteiten dan een B2C webshop (Business to Consumer), omdat de behoeften van zakelijke klanten anders zijn. Denk bijvoorbeeld aan de volgende functionaliteiten die in een B2B webshop worden gebruikt:
Account- en klantbeheer met validatie
Het kan mogelijk zijn dat alleen bestaande relaties of bepaalde nieuwe relaties toegang mogen krijgen. Daarom is het van belang dat jij een goedkeuring af kunt geven op nieuwe registraties. Daarnaast kun je ook zelf accounts uitdelen aan bestaande relaties.
Alleen zakelijke klanten accepteren kun je ook eenvoudig afhandelen door een extra check op basis van KVK of BTW nummer.
Speciale prijzen en staffelkortingen
Je kunt met verschillende relaties bepaalde prijsafspraken hebben. Zo krijg bedrijf A bijvoorbeeld standaard 15% korting en bedrijf X maar 2,5% korting. Daarnaast kan een staffelkorting, bij grotere afnames interessant zijn.
Stel, je verkoopt schroeven en je wilt zakelijke klanten stimuleren om grotere aantallen af te nemen.
Aantal stuks | Prijs per stuk | Korting (%) |
---|---|---|
1 – 9 | €5,00 | 0% |
10 – 49 | €4,75 | 5% |
50 – 99 | €4,50 | 10% |
100+ | €4,00 | 20% |
Dus de regel is als volgt, wanneer een klant:
- 8 stuks koopt betaalt deze €5,00 per stuk
- 25 stuks koopt betaalt deze €4,75 per stuk
- 75 stuks koopt betaalt deze €4,50 per stuk
- 100 stuks of meer koopt betaalt deze €4,00 per stuk
Daarnaast is het ook mogelijk om de prijzen excl. btw te tonen.
Offerteaanvragen en onderhandelingen
In de B2B webshop is een veelvoorkomende functionaliteit de offerte aanvragen module. Zo kunnen bedrijven in plaats van direct iets afrekenen een offerte aanvragen voor jouw product of dienst. Deze offertes zou je binnen de webshop weer eenvoudig om kunnen zetten naar een order.
Inregelen van herhaalaankopen
Zakelijke relaties kunnen herhaalaankopen eenvoudig zelf inregelen in de webshop. Bijvoorbeeld door een herorder functie te implementeren of klanten een abonnement af te laten sluiten voor vaste terugkerende maandelijkse bestellingen. Dit scheelt jou weer tijd en levert meer terugkerende omzet op.
Betaling en facturatie
De mogelijkheid om een bestelling te plaatsen op rekening, soms zelfs op deelfactuur.
- Betaling op rekening (factuur)
- Aangepaste betaalvoorwaarden per klant
- Koppeling met ERP en boekhoudsoftware
- Automatische facturatie en BTW-vermelding
Voorraadbeheer en koppelingen met ERP systemen
Koppelingen met verschillende ERP of CRM systemen, waarbij live voorraden en dropshipping mogelijk worden gemaakt.
Hoe ziet het webshop laten maken proces eruit?
In het kort houden we de volgende stappen aan:
- Strategie bepaling
- Webdesign
- Webdevelopment
- Vullen van de content (optioneel)
- Implementatie van marketing tools
- Redirects doorvoeren (optioneel)
- Livegang van de website
- Laatste check
Hieronder vind je meer informatie over de stappen.
Strategie bepaling
De eerste stap in het webshop maken proces is de strategie. Wij gaan samen in gesprek hoe wij jouw bedrijf in de markt kunnen zetten en welke functionaliteiten en wensen daarbij horen. Wat is naast converteren nog meer belangrijk voor jouw bezoeker? Speel in op de behoeftes van jouw klanten.
Webdesign
Wanneer wij deze informatie hebben gaan wij deze verwerken in een ontwerp. Waar plaatsen wij welke informatie, zodat deze voor de klant op een logische manier te vinden zijn. Want het laatste wat je wil is een gefrustreerde klant. De website zal eerst worden vormgegeven voor mobiel, aangezien meer dan 80% van de aankopen via mobiel worden gedaan. Wij maken hierin verschillende ontwerpen voor o.a. de homepage, categoriepagina, productpagina, winkelwagen en de checkout. Deze vertalen wij daarna door naar desktop. Hierin zitten 2 feedbackrondes, tenzij anders aangegeven. Wanneer deze akkoord zijn gaan wij ook aan de slag met de volgende stap.
Webdevelopment
Als de designs akkoord zijn, gaan wij aan de slag met het development. In de meeste gevallen maken wij de webshop in WordPress + WooCommerce. Wij gaan in 2 fases te werk. De eerste fase zal zich liggen op het vertalen van de designs naar HTML, CSS & Javascript. Deze delen wij via een no-index testomgeving, zodat jij de voortgang kunt bekijken. Wanneer deze 1 op 1 is gemaakt zoals het ontwerp, gaan wij aan de slag om het CMS te koppelen met de voorkant. Dit doen wij zodat content wijzigingen door jullie zelf gedaan kunnen worden, zonder tussenkomst van één van de developers. Vanaf dat moment kan er ook gestart worden met de content migratie.
Implementatie van marketing tools
Wanneer alles is gevuld gaan wij aan de slag met de laatste koppelingen. Zoals het toevoegen van Google Analytics, cookie meldingen en andere third-party tools. Kijken wij of de bestel e-mails binnenkomen en gaan wij de livegang inplannen.
Livegang van de website
Bij de livegang wordt er een kopie gemaakt van de development omgeving en geplaatst op de live omgeving. Vanaf dat moment kan er dus besteld worden. Maar daarvoor doen wij nog een grondige check of alles naar behoren werkt. Na livegang kan Brthmrk ook assisteren in Online Marketing activiteiten. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden? Plan dan gratis een strategiesessie in.

Resultaten waar wij trots op zijn!
Neem gerust een kijkje, wellicht sta jij hier binnenkort ook tussen?
