back to back

Hoe kan ik een nieuwe gebruiker toevoegen aan mijn WordPress website?

Zijn er nieuwe mensen die toegang nodig hebben tot de websites? Dit kunnen collega’s zijn of een extern persoon, bijvoorbeeld een SEO specialist. En hebben deze een account nodig? Mocht jij de rol van beheerder hebben binnen de WordPress website, dan kun jij een nieuwe gebruiker toevoegen aan de website.

Volg de onderstaande stappen:

  1. Log in
    Allereerst dien je in te loggen in jouw website. Weet je niet hoe je moet inloggen: Hoe kan ik inloggen in mijn WordPress website?
  2. Navigeer naar gebruikers
    Navigeer via het menu aan de linkerkant naar het kopje gebruikers. Mocht je WordPress installatie in het Engels staan? Ga dan naar het kopje users. Hier vind je een overzicht van alle huidige gebruikers binnen jouw website of webshop.
  3. Klik op “nieuwe toevoegen”
    Bovenaan de pagina, naast de titel, verschijnt een knop met “nieuwe toevoegen”. Hier kun je nieuwe gebruikers aanmaken voor jouw website. Je kunt ook via het menu aan de linkerkant onder de tab “gebruikers” op “nieuwe toevoegen” klikken.
  4. Vul de gegevens van de nieuwe gebruiker in
    In het formulier dat verschijnt zie je enkele velden die ingevuld kunnen worden. De velden voor gebruikersnaam en e-mailadres zijn verplicht. Afhankelijk van het thema dat de website gebruikt kunnen ook andere data eventueel handig zijn om in te vullen. Het makkelijkste is om een wachtwoord via WordPress te genereren, dit is de meest veilige optie. Zorg ervoor dat “Gebruiksmelding versturen” is aangevinkt. Zo weet de nieuwe gebruiker wat hij of zij moet doen.
  5. Selecteer een rol
    WordPress hanteert verschillende rollen, onderaan leggen wij deze apart voor je uit. Wil je dat de nieuwe gebruiker alle rechten heeft? Selecteer dan de rol “Beheerder”.
  6. Druk op “Nieuwe gebruiker toevoegen”
    De onderste knop zorgt ervoor dat alle informatie wordt verwerkt en zorgt er tevens voor dat de nieuwe gebruiker een mail ontvangt met zijn of haar accountgegevens.

De nieuwe gebruiker heeft geen e-mail gekregen?

Het kan zijn dat er via de server geen mails verstuurd kunnen worden naar de nieuwe gebruiker. Het kan dan ook zijn dat hij of zij deze niet heeft gekregen. Je kunt altijd het aangemaakte wachtwoord los toesturen, de 1e keer vraagt WordPress toch of hij of zij deze opnieuw wil instellen.

Wat zijn de verschillende gebruikersrollen?

WordPress hanteert verschillende gebruikersrollen die allen een andere functie hebben. Op sommige rollen zitten ook restricties:

  1. Beheerder
    De beheerders hebben toegang tot alles. Deze kunnen nieuwe accounts aanmaken en alle data inzien die er in de website zit. Let dus goed op aan wie je deze rol toewijst.
  2. Redacteur
    Redacteuren, de naam zegt het eigenlijk al, deze personen kunnen alle berichten op de website aanpassen en publiceren.
  3. Auteur
    Het verschil tussen auteurs en redacteuren is dat auteurs alleen hun eigen berichten kunnen beheren en publiceren. Daarnaast zijn de auteurs ook in staat om mediabestanden te uploaden.
  4. Schrijver
    Met de rol van schrijver kunnen eigen berichten worden beheerd. Zo kunnen ze hun teksten aanpassen, alleen kunnen ze deze niet publiceren. Schrijvers kunnen daarnaast ook geen bestanden uploaden.
  5. Abonnee
    Abonnees kunnen reacties lezen en toevoegen. Deze rol is alleen van belang als jouw WordPress thema reacties ondersteund. Ze kunnen geen berichten of blogartikelen schrijven.
  6. Klanten
    Mocht je gebruik maken van een WooCommerce webshop, dan zijn de klanten geregistreerde personen die iets besteld hebben of een account hebben aangemaakt op de website. Klanten kunnen alleen hun eigen profiel en bestelde producten inzien.
  7. Winkelmanager
    Mocht je gebruik maken van een WooCommerce webshop, dan kunnen winkelmanagers de webshop beheren. Het gaat hier dan om het aanpassen van de productinformatie en het toevoegen van nieuwe producten.

Gerelateerd

Een greep uit onze laatste nieuwsberichten