5 GRATIS basis SEO (zoekmachine optimalisatie) tips

Hogere ranking binnen Google?

SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, is een welbekend begrip binnen zowel de online marketing als de webdevelopment wereld. Het voornaamste voordeel van SEO is dat het compleet gratis is, mits je er verstand van hebt! “Ieder voordeel heeft zijn nadeel” om het maar op zijn semi-Cruijffiaans te mogen zeggen. Het nadeel van SEO is dat het veel tijd in beslag neemt en de ontwikkelingen nooit stil staan. Zo zijn er naast jouw onderneming nog duizenden anderen die om de eerste gratis plaats van een willekeurige zoekmachine vechten. Gelukkig zijn er zijn echter een aantal zaken die voor elke onderneming van toepassing zijn om jouw zoekmachine optimalisatie te optimaliseren. In dit artikel geven wij 5 gratis tips uit die jij direct kan toepassen op jouw website of webshop.

Maar voor dat we dat doen willen wij eerst graag uitleggen wat jouw ranking binnen zoekmachines nou beïnvloed. Deze zoekmachines bepalen dat aan de hand van drie factoren:

1. Technische SEO
De technische SEO wordt ook wel vaak het fundament genoemd van je online vindbaarheid. Het is de manier waarop Google communiceert met jouw website. De technische optimalisatie is erg uitgebreid en bevat veel onderdelen. Een website met een beveiligde verbinding (https://) is een van die belangrijke bouwstenen. Daarnaast is de URL-structuur een belangrijk onderdeel van technische SEO. Door gebruik te maken van korte, maar beschrijvende URL’s maak je niet alleen je gebruikers, maar ook zoekmachines duidelijk welke content er op jouw website te vinden is. Ook de laadtijd hoort bij het SEO-fundament: een langere laadtijd van je website kan nadelig zijn voor je ranking in een zoekmachine.

2. Content
Dit lijkt een hele logische bouwsteen voor zoekmachines om jouw ranking te bepalen. Zonder content, geen SEO: zoekmachines beoordelen namelijk de content op de mate van relevantie en kwaliteit. Je content dient inhoudelijk van hoge kwaliteit te zijn, hoe hoger de kwaliteit, hoe hoger je ranking.

3. Off-page SEO
Een nog steeds groot belangrijk onderdeel van SEO is alles wat er van buitenaf met jouw website gebeurt. De zogeheten backlinks. Backlinks zijn links van externe websites die verwijzen naar de jouw website. Hoe meer externe websites er linken naar jouw website, hoe relevanter je wordt bevonden door zoekmachines. De ene website is daarbij krachtiger dan de andere. Het gaat hier dan ook om kwaliteit en niet om kwantiteit!

Het toevoegen van ALT-tags aan jouw afbeeldingen

Om bij afbeeldingen te blijven: Zorg dat je ten alle tijde de ALT-tag van een afbeelding invult. Recent heeft Google een update uitgebracht met betrekking tot Google Images en dit maakt het optimaliseren van afbeeldingen belangrijker. Tevens wordt deze data ook opgenomen in Google Analytics als verwijzend verkeer met als URL: https://images.google.com. Wanneer je een afbeelding ALT-tag optimaliseert, moet je rekening houden met het volgende:

  • Als een afbeelding bijvoorbeeld fruit bevat moet je de ALT-tag niet vullen met alleen het woord ‘fruit’ > de ALT-tag wordt blauwe bessen omdat dit de afbeelding het beste beschrijft. Op de afbeeldingen staan namelijk blauwe bessen.

Zorg dus dat je de ALT-tag invult met een zo relevant mogelijke beschrijving van de afbeelding.

Het versnellen van de paginasnelheid

Zoals je waarschijnlijk al weet houden mensen niet van wachten. Dit geldt ook voor Google. Het is anno 2018 zeer belangrijk om een snelle website te hebben, zeker omdat het gebruik van mobiele apparaten zo in opkomst is. De snelheid van jouw website check jezelf via Google PageSpeed Insights tool. Ik kan je alvast verklappen dat het waarschijnlijk afbeeldingen zijn die je moet optimaliseren.

Controleer je meta title en description

Waarschijnlijk denk je dat je op iedere pagina van je website de meta title en description hebt ingevuld. Dit is echter één van de zaken die vaak worden vergeten of juist niet aangepast worden, waardoor de meta gegevens op iedere pagina hetzelfde zijn.

Zorg altijd dat de title en description aansluiten op je content en potentiële bezoekers triggeren om je website te bezoeken. Google kijkt namelijk naar de CTR van jouw zoekresultaat bij het bepalen van de ranking in de zoekmachine.

Kwaliteit van je content

Zorg dat de kwaliteit van je content altijd op het hoogste niveau is. Hiermee bedoelen we dat het uniek moet zijn, geen fouten moet bevatten en dat je jouw belangrijke zoekwoorden voldoende, maar niet teveel laat terug komen in je teksten. Schrijf jouw content voor de bezoeker van je website en zorg dat dit een bijdrage levert. Is het een lang artikel? Maak gebruik van subkoppen of opsommingen om de leesbaarheid te vergroten!

Interne links

Linkbuilding is anno 2018 nog steeds belangrijk om de vindbaarheid van een pagina te vergroten. Interne linkbuilding wordt alleen vaak vergeten en dit is zeker net zo belangrijk! Met interne linkbuilding zorg je er namelijk voor dat Google precies weet waar welke pagina staat en welke pagina’s bij elkaar horen.

Probeer met je interne links bezoekers door je website te sturen richting je conversiedoel. Op deze manier weet zowel Google als de bezoeker wat bij elkaar hoort en wat je doel is.

Wil je weten of er gebroken links op je website staan? Gebruik dan bijvoorbeeld een tool zoals Screaming Frog SEO Spider.

Meer weten over wat BRTHMRK voor u kunt betekenen met betrekking tot zoekmachineoptimalisatie?

Dit waren de 5 basis SEO tips waar jij direct mee aan de slag kan. Het optimaliseren van content is maar één van de onderdelen waardoor je je vindbaarheid kan verbeteren! Meer weten over SEO en wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op via info@brthmrk.nl of bel ons op 06 83234700